Feike en Marije in Zambia

Leeuwen, olifanten op bezoek en een waterval

Na een ochtend- en een avondsafari en een wandeling door South Luanga National park stond ons nog een hele mooie activiteit te wachten. We hadden een whole day drive geboekt en omdat het erg rustig was op de camping betekende dat we met zn tweeen en een gids de hele dag door het park hebben gereden. Alle tiid om alle dieren rustig te bekijken en ook af en toe de auto stil te zetten en af te wachten tot de giraffen wel heel dicht bij kwamen. Aan het eind van de middagzagen we een groep leeuwen die er zo uitgehongerd uitzagen dat ze zelfs overdag gingenjagen. Echt een schitterend schouwspel en we hebben meer dan een uur zitten kijken en prachtige foto's van heel dicht bij gemaakt.

Verder nog volop genoten van het camping leven. We hadden vis besteld die al spartelend bij ons werd afgeleverd, das pas vers! En op maandagavond konden we gelukkig Nederland-Italie kijken op de buurcamping. De Zambianen keken gezellig mee en ik hoef jullie vast niet te vertellen dat het genieten was! Toen we echter om 11 uur terug bij onze tent kwamen konden we er niet in omdat er een olifant omheen liep te grazen. Toen hij even om het hoekje was moesten we snel onze tent in en er snachts ook niet meer uit. Best spannendals je daneen grote schaduw van een olifant langs je tent ziet lopen. De nachtwakers vertelden ons de volgende ochtend dat heter viergeweest waren!

Dinsdag was de dag van vertrek. Nadat we onze tent hadden ingepaktgingen we nog even bij het zwembad liggen en toen kwam de hele kudde olifanten nog even afscheid nemen.Zeven vrouwtjes en drie kleine olifantjes die rustiglangs het toiletgebouw banjerden.We konden niet eens zelf onze tassen pakkenmet al die beesten om ons heen!

De rest van de dag in het vliegtuig, met een tussenstop in Lusaka. Dat liep allemaal gesmeerd en we konden nog voor het donker onze tent opzetten in Jolly boys in Livingstone. Wel even wennen na onze bijna prive luxe campsite, nu een echt backpackersoord met kleine kampeerveldjes en heel veel mensen uit alle delen van de wereld.

De volgende ochtend meteen naar de Victoriawatervallen. Echt een prachtig gezicht! Het is zo'n donderend geraas dat je er zelf ook kletsnat van wordt en het gevoel hebt dat je min of meer in de waterval staat! Echt genieten!

Ook in Livingstone is er een nationaal park, Mosi-o-Tunya, dat vooral bekend staat vanwege de laatste witte neushoorn van Zambia. In dit park hebben we een walking safari gedaan wat toch weer een heel andere beleving was dan in South Luanga; ander landschap, andere soorten dieren en natuurlijk de neushoorn. Afgelopen jaar was er een aanval van stropers waarbij een van de witte neushoorns gedood is en deze gewond is geraakt. Nu zitten er dan ook constant twee gewapende bewakers bij de neushoorn en loopt hij zo weinig dat je wel zeker weet dat je hem bij een safari te zien krijgt. En dat was dan wel weer erg mooi!

Verder ook wel lekker bij het zwembad in het zonnetje gelegen, boodschappen gedaan in de shoprite wat voor ons een ongekende luxe is (ze hebben ook andere groenten dan tomaat en ui) en natuurlijk veel voetbal gekeken. Gister met een stel Zwitsers gebarbecued en Nederland gekeken, wat waren het mooie goals en acties! Van Nistelrooij werd al tot Ruud van Ronaldo herdoopt door onze Zwitserse fans.Ik denk dat Nederland sinds euro2000 niet meer zo goed heeft gespeeld!

Morgen komt Jelle en dangaan we samen met hemplannen wat we inonze laatste week in Afrikanog verder gaan ondernemen.

Tot snel!

Liefs van Feike en Marije

Mirjam

Leuk verhaal weer joh.. En jaa nederland is goed bezig, in de blessuretijd nog 4-1, geweldig.
En nog een leuke mededeling:
Ik ben geslaagd :D:D! Eindelijk na jaren bikkelhard werken, haha okee dat niet, eindelijk na al die jaren, mijn diploma. En nog netjes ook joh! 2 6en, 4 8en en de rest 7!

Nou heel veel plezier nog en tot snel!

Liefs,

Mirjam

Rob en Tas

Lieve twee,

De foto's waren weer prachtig!! Zo ook jullie verhalen. Wat een super ervaring moet dit voor jullie zijn. En wat leuk om een berichtje uit Zambia te krijgen!! Ik heb nu al zin in dat surf avontuur!

Hier is alles OK. Druk bezig met de voorbereidingen voor 20 juni, maar alles gaat prima. Deze week ben ik begonnen op het CB en ik zie mezelf daar al helemaal zitten hoor hahaha. Ik heb alleen nog niet veel zelf kunnen doen (lees niks) dus hopelijk komt dat deze week wat meer van de grond. Mijn begeleidster is nogal van het "boekje" dus moet ik eerst een toets doen voordat ik zelf mag vaccineren maar goed opzich is dat alleen maar goed voor mijn algemene kennis van vaccinaties en de infectieziekten!

Wij wensen jullie deze week heel erg veel plezier!!

Veel liefs en dikke XXX
Rob en Tas

Jordy & Klaas

Hi Marije en Feike!
Wat een beestenverhalen! Mooi hoor! Onze eerste olifant in Afrika moeten we nog zien. Wel hebben we al walvissen en dolfijnen gezien. Bizar dat die ene neushoorn is doodgeschoten. Gaan jullie nog een bezoekje brengen aan Chobe National Park? En is Jollyboys nog steeds hetzelfde?
We horen het wel weer!
Kafikenipo
Jordy & Klaas

Reinier, Laura & Semmetje

Aloha!
Dat is nog eens spanning & sensatie.... Olifanten die even jullie tent komen besnuffelen, nog even een pitstop (toilet) houden en eigenlijk ook nog wel graag een duik in het diepe hadden genomen. Gezellige huisdieren! Waren jullie niet bang dat ze even een misstap maakten terwijl jullie in de tent lagen? ... weg tent, weg Marije & Feike... :-(
Ontzettend gaaf dat jullie zoveel wildlife van dichtbij meemaken. Dat is nog eens iets anders dan Artis (zielig). Leeuwen die uitgehongerd waren? Hoe kan dat? Te weinig eten in de buurt? Sneu zeg!
We kunnen bijna niet geloven dat het alweer bijna voorbij is voor jullie. Wij genieten van jullie verhalen en foto's.
Bij terugkomst een Hollandse Safari bij ons thuis (met de crew)? Mét foto's en bijbehorende verhalen! Sem zal ook wel weer zijn ogen uitkijken!
Dikke smakkerd,
Reinier, Laura & Sem

Jacomar

Hey Feike en Marije,

Kan bijna niet geloven dat het er alweer bijna op zit voor jullie! Het is iedere keer weer genieten van jullie verhalen, ik kijk ook regelmatig op de site van Jordy en Klaas, lekkere afleiding van de coschappen ;-)

Ben nu inmiddels in mijn derde week van oudste co.. Het is echt leuk, in tegenstelling tot Tas mag ik al zelf consulten doen (uiteraard met arts ernaast) en heb ik ook al zelf gevaccineerd.. Ben ook al meegeweest op bijscholingen enzo.. Ik hou het prima uit!!

Heel veel plezier de laatste week en ik kijk uit naar de verhalen en foto's als jullie weer terug zijn...

Veel liefs Jacomar en Martin

Sandra

Heey Marije en Feike,

Wat een mooie foto's van alle dieren in het wild zeg! Dat is wel even wat anders dan bij ons in de dierentuin...Alleen die olifanten bij de tent waren zeker wel spannend? Erg leuk om te lezen al die verhalen!

Ik ben nog steeds bij Dura aan het werk. Alleen degene waar ik oorspronkelijk voor inval, is nog steeds niet geopereerd. Dus ik kan er waarschijnlijk nog wel even blijven, voor haar is het wel erg vervelend, maar voor mij is het wel gunstig..

Hebben jullie al een beetje zin om terug naar huis te gaan? Of zijn jullie ondertussen zo aan het leventje daar gewend, dat jullie niet meer terug willen;) Het zal vast wel even een omschakeling zijn van Afrika naar Nederland. Maar wel gezellig hoor dat jullie er straks weer zijn!

En Marije, ik hoorde dat jij voor je je gaat specialiseren eerst een tijdje in het ziekenhuis in Schiedam gaat werken, leuk joh!! Lekker om een beetje ervaring op te doen..

Geniet nog even van jullie laatste dagen, en een hele goede reis volgende week!!

Liefs, Sandra