Feike en Marije in Zambia

Herfst, Mpika & Hutspot in Afrika

Hallo allemaal,

Het is nu woensdagavond en we zijn 42 dagen in Zambia. Alweer net over de helft! De tijd gaat hier erg snel. Nu we van jullie allemaal verhalen horen over zomerweer begint het hier langzamerhand herfst te worden. Het is nog steeds ruim 25 graden overdag en wij trekken zodra we de kans krijgen onze korte broek aan, maar de Zambianen beginnen het inmiddels aardig koud te krijgen. Charity, ons buurmeisje, loopt in een soort wintersportjas rond en op de OPD klagen alle mensen over hoesten en verkoudheid vanwege de kou buiten.

De afgelopen week hebben we een rustige werkweek in het ziekenhuis gehad. Inmiddels doen we allebei zelfstandig visite op de afdeling. Het blijft fascinerend om een ziekenhuis in zo’n andere setting mee te maken. Een oude man van 96 jaar die al weken hier in het ziekenhuis ligt, voor hem is er geen enkele vorm van opvang en dat is best wel triest, maar er is wel altijd iemand van de familie aan het bed die met heel veel toewijding voor hem zorgt.

En waar je in Nederland mensen veel aan het aanmoedigen bent om af te vallen zou hier bijna iedereen wel een kilootje of 10 extra kunnen gebruiken. 45 kg is een redelijk gangbaar gewicht voor een volwassen vrouw.

Ook regelmatig meegelopen op de HIV kliniek. Dat wordt met behulp van Amerikaanse donoren allemaal heel professioneel aangepakt. Goede counselling, duidelijke therapieprotocollen en heel gemotiveerde patiënten. De therapietrouw is beter dan in de westerse wereld en je ziet echt veel mensenlevens gered worden door deze medicatie. De andere kant van de medaille is dat je je afvraagt wat er gaat gebeuren als de Amerikanen stoppen met hun geldstroom. En of het niet een beetje vreemd is om HIV zo perfect te behandelen, maar preventie dmv condoomgebruik zoveel mogelijk te verzwijgen vanwege het katholieke karakter van het ziekenhuis.

In ons verlengde weekend zijn we in drie dagen drie keer naar Mpika geweest. Op zaterdag hebben we samen met Tanja en Renee weer een duik genomen in de waterval. Erg lekker! Zondag hebben we een bezoek gebracht aan de Magawa’s. Dat was natuurlijk weer een hele belevenis. Het begon al met de heenreis. Die duurde vanwege kapotte minibusjes ruim 2 uur. Nogal lang aangezien de afstand slechts 25 kilometer is. Uiteindelijk arriveerden we dan bij de Magawa’s maar daar bleken alleen een paar van de dochters thuis te zijn. We werden met een drankje op de bank gezet en vervolgens hebben we een uur naar BBC World gekeken. Was wel eens leuk om TV te kijken maar toch waren we lichtelijk verbaasd dat er verder niemand thuis was. Na vijf kwartier kwam het echtpaar dan eindelijk thuis. Het bleek dat ze water waren gaan halen bij het werk van mrs. Magawa omdat er al een aantal dagen niets meer uit de kraan kwam. Ze wonen een beetje op een heuvel en dat was waarschijnlijk net iets te veel voor het Zambiaanse waterleidingbedrijf! Later werden we weer getrakteerd op een erg lekkere lunch waarbij we, volgens mister Magawa, onze eigen Koop-een-Kip kip hebben opgegeten. Hij smaakte prima J Na het eten hebben we netjes aangeboden te helpen met de afwas. Ook weer een hele belevenis want dat moest buiten in een enorme teil met koud water en zand als schuurmiddel. Vervolgens heeft Marije de dochters geleerd koekjes te bakken (moeders had er bij ons een keer eentje op en dat was blijkbaar bevallen) en kregen we op de weg naar huis nog een korte rondleiding bij het guesthouse. Ze waren verrassend veel verder gekomen met de bouw. Het dak zat er al op en ze gingen bijna beginnen met de leidingen. Vanwege onze langdurige heenreis werden we daarna thuis gebracht. Erg aardig en in Zambia ook wel een soort van cadeau. Transport is hier altijd een groot probleem en benzine is zelf duurder dan in Nederland. Nog los van het feit dat vrijwel niemand een auto kan betalen.

Op maandagochtend zijn voor de derde keer naar Mpika geweest. Deze keer om de brief van de Gouveneur om te zetten in echte stempels in ons paspoort. De reis verliep nu wel goed met een betere minibus die dan ook helemaa; volgestampt werd met mensen. Op het hoogtepunt zaten we met 23 man in een niet al te groot Toyotabusje (zoiets als de bus van de familie Buijs). In Mpika aangekomen sprak de teruggekeerde Immigration Officer ons midden op straat al aan en vroeg ons of we voor de Immigration Office kwamen. Soms erg handig dat je blank bent tussen al die Zambianen! We liepen met haar mee naar het kantoor op de heuvel en we stonden zo weer buiten met de stempels in onze paspoorten. We zijn nu legaal tot 24 juni!

Daarna hebben we nog even boodschappen op de markt gedaan waarbij we in 1 keer 3 nieuwe dingen ontdekten. Watermeloen, wortels en paprika. In Nederland heel normale produkten maar hier bijzonder. En zo komt er steeds meer variatie op ons tomaten en uien dieet. Hutspot in Afrika!!!!!!!!!

Liefs Feike en Marije

PS -oma, de postbode is nu langsgeweest, dankjulliewel voor de brief en de kaart!

-Feike heeft voor 4,5 euro een nieuwe lange broek gekocht die prima bevalt (Marije is al

bang dat hij hem thuis ook gaat aantrekken)

-foto’s uploaden lukt eindelijk dus gaat dat zien

Rob en Tas

Lieve Twee,

Fijn dat jullie nu legaal in Zambia kunnen verblijven! De verhalen klinken weer prima!
Ik vond jullie sms erg leuk om te krijgen! Marije we kunnen in de tweede week van augustus een weekendje met Rob en Marijn mee om te surfen! Heb er nu al zin in!

Bij jullie wordt het langzamerhand herfst, maar in NL is het mooie weer ook even over geweest de afgelopen week. Het was vies benauwd regenweer....

Vorige week heb ik mijn co-schap op de ICN afgerond en morgen ga ik beginnen op de orthopedie, ik ben erg benieuwd!

Veel plezier nog daar de laatste maand!

Veel liefs,

Rob en Tas

Nel en Piet

Rens helpt me even want we zijn hier om opa's verjaardag te vieren.Gister was iedereen hier en hebben we het gemeste kalf geslacht dus dat is wat anders dan lekkere kippetjes-Het was heel gezellig en we zijn allemaal weer wat verder uitgedijd.

Veel Liefs van Rens, Piet, Nel & de Rest
doei

Jacomar

Hey Feike en Marije,

Het klinkt allemaal weer prachtig! Idd een grote tegenstelling om wel HIV te behandelen, maar niet te voorkomen... Eigenlijk omgekeerde geneeskunde.

Ik zou op dit moment tekenen voor 25 graden, afgelopen dagen alleen maar regen... Maar kan toch niet zo van het weer genieten, moet over anderhalve week mijn afstudeerpresentatie houden... Dus mijn begeleiders zijn mijn verhaaltje nu toch maar eens goed gaan lezen (2 weken vantevoren!!) en dat geeft een hoop stress kan ik je vertellen!! Maar ze zeggen dat het goedkomt, dus daar gaan we maar vanuit...

Geniet nog lekker, veel liefs,
Jacomar

Laura

Nu ik niets anders kan dan op de bank zitten heb ik uitgebreid de tijd genomen om alles weer eens goed door te lezen en de foto's te bekijken. Hoorde gisteren dat ik toch al wel het een en ander had gemist.
Jullie verhalen klinken weer geweldig, ik kan me helemaal voorstellen hoe anders je verwachtingen en denkbeelden worden, dat je ineens gelukkig wordt van een paar uurtjes meer stroom ed. Onvoorstelbaar hoeveel jullie al gezien hebben en waarschijnlijk ook nog allemaal te zien krijgen!
Ik wens jullie nog alle succes, plezier en leerzaamheid daar!
En natuurlijk nog gefeliciteerd met jullie jubileum, ga zo door!
Groetjes

Roel

Ha Marije. Sinds ik je webadres gekregen heb, volg ik jullie reisverhalen met heel veel plezier. Het lijkt mij inderdaad bijzonder indrukwekkend dit zo in een heel andere wereld mee te maken.
Ik las in jullie reisverhaal dat de tocht van Lusaka naar Chilonga zeven uur duurde. Ik heb op Google Earth die plaats opgezocht. Althans, het waren er twee, één in het noordoosten en één in westen. Maar als ik hemelsbreed ga meten kan ik mij nauwelijks voorstellen dat die in het noordoosten jullie plek was. Ik bedoel, vierbaans verkeerswegen zullen er wel niet zijn. Maar volgens je moeder was het wel in het noordoosten. Ik krijg visioenen van hobbeltochten met een noodgang, near misses, blauwe billen en koppen tegen het plafond.
Google Earth is voor Afrika niet zo nauwkeurig als hier, waar ik onze huizen keurig op kan zien. Maar ik zie wel heel veel bomen.
Ik hoop dat jullie in de laatste weken nog een fantastisch tijd hebben. Groeten, ook van Anne-Miek, Roel.

Dirk en Corrie

We hebben er een nichtje bij!
Helena Mathilda.
Helemaal gezond en o zo lief!

Groetjes van ons allemaal.

Klaas en Jordy

Hey Marije en Feike,

Zo te lezen vermaken jullie je ook prima!
Toch leuk om te lezen dat jullie soort gelijke problemen mee maken als wij hier in Zuid-Afrika. Hier is in het staatsziekenhuis het HIV percentage op de SEH volgens het hoofd rond de 50%. Hier komen vooral de passagiers uit minibusjes, mensen van de straat, drugsgebruikers en lijmsnuivers.
Hier kunnen wel 40;) mensen in een minibusje. Wonderlijk maar bijna waar, tenminste als we de patienten moeten geloven. Nou geniet er vooral van en tot het volgende berciht!

Adios,
Klaas en Jordy

Marieke de Jong

Hallo Marije en Feike,

Ik vind dat jullie echt hele leuke stukjes schrijven. Krijg een goede indruk van jullie verblijf daar. Ga zo door.

Journalistieke ambities?

Ben net terug uit Italie, Feike ben nog in de buurt van je zus geweest want we hebben zo'n beetje half Italië doorgecrosst voordat we van Milaan in Umbrië waren.

Veel gezien en heel erg lekker gegeten. Bovendien ook heel gezellig.

Marije, het worden nog drukke tijden voor Passion want we hebben al weer 2 optredens in de orderportefeuille.

Tenslotte nog een lofzang op ons allerliefste nieuwe nichtje Helena.
Mooi kindje, lief kindje, huilt, slaapt en doet voor de rest alles.
Kom dat zien, kom dat zien.

Nog veel plezier in Zambia. Wanneer begint die Safaritocht?

Groeten,

Marieke

Jaap en Connie en de meiden

Hee Kanjers,

Het is weer een groot avontuur als we de berichten zo lezen en het vereist een groot improvisatievermogen,maar dat zit bij de Buysen in de genen.
Nog veel plezier die laatste weken en geniet er elke minuut maar van .

Groetjes Jaap en Connie en de meiden

Gertjan en Liesetta de Jong

Ha Marije

Geweldig om mee te lezen wat jullie daar beleven.
Het is daar toch heel anders als hier in ons kikkerlandje.

Succes verder en doe voorzichtig.

Gr. GJ en Liesetta