Feike en Marije in Zambia

Doktertje spelen, pizza en voetbal

Lieve allemaal!

Het is nu maandagochtend en we zijn na een lekker weekend weer fris aan de nieuwe week begonnen. Vorige week was een beetje chaotisch. Er zijn twee nieuwe nederlandse co-assistenten gearriveerd en de taken moesten dus verdeeld worden. Voor de komende weken doet Feike nu de opd (out patient department) de huisartsen post en polikliniek ineen. Daar loop je mee met clinical officers, geen echte artsen, maar wel goed opgeleid voor dit werk. Hier zie je de meest uiteenlopende klachten, van hoofdpijn en buikpijn tot wonden en gynaecologie (sinds twee maanden een massa in de buik --> zwanger), hoesten en verkouden, of schimmelinfecties en zelfs iemand met lepra en slangenbeten. Marije loopt mee op de kinderafdeling. Daar liggen vooral veel kinderen met malaria en longonsteking, maar ook botbreuken, een jongetje met vreselijke doorligwonden en kinderen die behandeld worden voor ondervoeding, wat meestal een lang traject is. De meeste kinderen knappen goed op en gaan genezen weer naar huis, maar er zijn ook aandoeningen die thuis goed geopereerd zouden kunnen worden, maar waar hier kinderen wel aan dood gaan. Een jongetje van 12 met hartfalen die voor je neus sterft is wel heel erg om mee te maken.

Het personeel hier is over het algemeen allemaal erg aardig en vriendelijk. Iedereen die je tegen komt vraagt hoe het met je gaat en dat hoor je dan ook altijd aan iedereen terug te vragen. In principe gaat alles in het ziekenhuis in het Engels, maar de meeste patienten spreken alleen maar Bemba. We hebben dus wel altijd iemand nodig om te vertalen en soms vraag je je af of alle informatie wel helemaal goed overkomt, maar we redden ons prima.

Afgelopen week dus vooral gewerkt, alleen donderdag werd Feike ziek. Het begon met flinke buikpijn en daarna koorts. Erg vervelend om hier ziek te zijn en met zo'n co-schap ga je je meteen de meest enge dingen in je hoofd halen, maar gelukkig ging het vrijdag alweer wat beter en zaterdag was t helemaal over. Toen zijn we weer boodschappen wezen doen in Mpika. De laadbak van een willekeurige truck wordt toch ons vaste vervoermiddel. Eerst vonden we t een beetje gevaarlijk, maar de minibusjes hier zijn zo gaar dat een degelijke vrachtwagen volgens mij nog beter is. Eenmaal in Mpika was net de stroom weer aan en konden we even lekker internetten. Het was het weekend van de amstel gold race en de beslissing van de voetbalcompetitie, dus feike heeft volop contact gehad met het thuisfront om van alles op de hoogte te blijven. Erg leuk dat jullie zoveel smsten!

Na het internetcafe boodschappen doen en een colaatje op een terras en toen weer terug naar Chilonga. We smeren braaf met zonnebrand maar toch verbranden we iedere week wel een beetje, we komen straks lekker bruin terug! Het weekend is ook een beetje voor het huishouden en het kokkerellen. We hebben inmiddels heerlijke bananencake gebakken, pannekoeken en pizza. Die was echt verukkelijk!

Zondag zouden we met Renee en Tanja naar Chilonga United, de plaatselijke voetbalclub, gaan kijken. Het zou om 9 uur beginnen maar even navragen op de markt leerde dat het toch 15.00 zou worden. Toen lekker in het zonnetje gezeten en gekookt en daarna op naar Chipushi, ongeveer 3 km verderop voor de uitwedstrijd. Een klein dorpje waar wij als blanken toch wel echt een bezienswaardigheid waren, binnnen de kortste keren hadden we zo'n 30 kinderen om ons heen die zwaar onder de indruk waren van ons fototoestel. Om ongeveer 16.30 waren dan eindelijk beide elftallen compleet en kon het feest beginnen. Chilonga in t-shirts van Heracles Almelo (geregeld door Ineke), sommige op schoenen maar ook veel op blote voeten en een grasmat waar die van de arena nog best aardig bij is, maar wel een hele leuke wedstrijd! wij wonnen met 4-1 en ook psv is kampioen dus het was een mooi voetbalweekend.

Zoals jullie lezen zijn wel al aardig ingeburgerd en weten we onze weg inmiddels aardig te vinden. Toch blijf je je soms verbazen; staat er zaterdagmiddag een patient van feike op de stoep die vraagt of we een brief willen schrijven naar onze vrienden om hem geld te geven; of op zondagochtend om half zeven een vrouw die geld van ons wil hebben. In chilonga zelf zien we niet zoveel armoede, veel mensen werken in het ziekenhuis en hebben dus een behoorlijk salaris en zodra men een beetje geld heeft een tv met schotel en het hipste mobieltje. Maar in dorpjes verderop zie je wel dat mensen in grashutten wonen en hele vieze kinderen met hongerbuikjes, gescheurde kleren en holle ogen.

We hebben al best veel foto's gemaakt, maar uploaden lukt tot nu toe niet, het internet is veel te traag. Wel jammer, we blijven proberen maar misschien lukt het pas over een paar weken in Lusaka.

Liefs van Feike en Marije

PS voor alle smsers: het is handig als jullie naar onze Nederlandse nummers smsen. Goedkoper en wij hoeven dan minder vaak van simkaart te wisselen. Terugsmsen doen wij dan vanaf ons Zambiaanse nummer. Hoewel elke telefoonpaal een eigen dieselgenerator (vanwege de power uitval) en bewakers heeft (van de diesel) kost dat ons toch maar 9 cent per smsje!!

PPS Mijn favoriete voetbalregel is weer uitgekomen: Eens Per Jaar Wordt PSV Kampioen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gerard Kalsbeek

Erg leuk om jullie verhaal te lezen,het plezier schep je ervan af;het werk in de kliniek lijkt me inderdaad indrukwekkend, zo'n jongetje wat onder je ogen overlijdt maakt wel duidelijk in wat voor vak jullie terecht zijn gekomen,het gaat soms inderdaad over dood en leven, spannend soms ,mooi maar ook veel plezier vaak. Want vooral van het
het 'huisartsenwerk'krijg ik een brede glimlach op het gezicht,zou je wel willen bezig zien daar in zambia feik!
Jullie schrijven wel erg leuke verhalen,een mooie duoproduktie ,gezien het fietsen en de voetbal .
Hier begint het eindelijk fietsweer te worden, zaterdag de eerste lange tocht!je racefiets staat met een glimmende nieuwe ketting weer te wachten in de garage Feik,zal het stof er over een paar maanden vanaf blazen.Maar eerst weer verder genieten kijk uit naar jullie volgende verhalen en hou de Zambiaanse bacillen op afstand.

Liefs
gerard en de groetjes van rick en monique

Ella

Lieve Feik en Marije,

Wat een mooi verslag weer! Ik begon er naar uit te zien en ja wel..! Soms verbeeld ik me dat ik jullie gewoon bezig zie daar, zo mooi en leuk beschrijven jullie het. Die armoede en de vreselijke gevolgen daarvan is natuurlijk wel heel akelig. Je kunt dat ook goed zien in de beschrijvingen van de kinderen in het weeshuis , die gewoon door ondervoeding gehandicapt zijn geraakt. Staat tegenover dat alles wat het ziekenhuis en jullie dus nu ook kunnen doen wel geweldige winst is. Ook als je niet iedereen kunt redden.
Wat leuk dat jullie naar die lokale voetbalwedstrijd zijn geweest. PSV had groot feest hier met Rob van Gijzel in 1 van de hoofdrollen, als nieuwbakken burgemeester!

Veel liefs en groeten ook van Jan!

Jacomar

Hey Feike en Marije,

Weer erg leuk om te horen wat jullie allemaal meemaken. Het blijft echt een wereld van verschil qua geneeskunst tussen hier en daar! Maar het is ook goed om je te realiseren dat ook hier niet iedereen het red en dat ieder die je op ziet knappen er weer één is...

Hier wordt het inmiddels ook een beetje warmer en wie weet is het wel zonnig op Koninginnedag (tja, ik houd nog altijd hoop, haha). Ben nog steeds druk met mijn scriptie, het begint een beetje vorm aan te nemen nu...

Blijf vooral lekker foto's maken, maakt niet uit dat ze niet hier staan. Ik kom ze uiteraard allemaal bekijken als jullie weer terug zijn.

Heel veel liefs,
Jacomar

oma Nel & opa Piet

Dit is moeilijk, het wordt een zware bevalling maar gelukkig geen weekend. Liften in zandaUTO,S IS DAt verantwoord? waarom gaan de letters dan weer groot en dan weer klein ? Veel zoentjes voor de kindertjes. De kippen zijn die wit of bruin ? we weten alles van jullie dat merk je wel.en we genieten van jullie verhalen.

Is de postbode al bij jullie geweest? Wij zijn nu bij Betty omdat Hannah morgen jarig is. Vandaar dit experiment. (red(als in Mirjam):Het is nu een beetje een raar berichtje geworden omdat er wat verdwenen was, maar jullie zijn slim genoeg :-))

We komen jullie maar niet opzoeken, dat is ietsje te ver.

We zien jullie wel weer in middelburg,

Veel liefs,

Pieter en Pieternel

(opa en oma dus)

marcel en marieke

Hallo Marije en Feike

Een bericht van je tante en je neef.
We hebben jullie verhalen eens even goed doorgelezen en ik (marieke) moet zeggen, de reiskriebels beginnen bij mij al weer aardig op te borrelen.
Niet allleen omdat Afrika een mooi continent is maar ook vooral het avontuur wat jullie meemaken. Alles wat je voor het eerst ziet en meemaakt vind ik altijd zo geweldig.
Ik reis ook binnenkort af naar het zuiden en wel naar de belgische Ardennen. Geen Zambesi rivier voor mij, maar de toch ook snelstromende Lesse. Heb er echt zin in. We hebben daar een huisje gehuurd en gaan de bergschoenen weer eens gebruiken.
De verjaardag van je moeder gevierd. Lekkere vlaai (wat anders dan bananencake) en prachtige foto's van Roemenie gezien.
Hoop dat jullie nog veel mooie en leuke dingen gaan meemaken maar ook dat het wat doet voor jullie studie, want daar gaat het toch om??? Of is dat inmiddels bijzaak?

Groeten Marieke

hoi feike en marije

Alles goed met mij wel. Ik hoop met jullie ook. maar zo te horen is het erg gezellig daar. Morge moet ik nog effe naar school. maar Zaterdag lekkrr weg van hier.
op vakantie met caravan naar Biddinghuizen.
Alleen baal ik wel een beetje dat Feyenoord weer 6de is geworde. maar dat maakt feike volgens mij niet veel uit. Maar wel leuk is dat Gomes misschein weg gaat. (hahaha). Gelukkig zitten wij nog in de beker en die gaan we winnen van Roda en dan heeft PSV niks meer te zeggen. Ik heb er vertrouwen in. ik hoor het wel weer en veel succes verder

Groeten van Marcel en de rest

Dirk en Corrie Buijs

Fijn om alles weer mee te beleven zo.
Al worden we stil als we lezen over dat jochie.
Jullie maken veel mee.
Hoe is het met jullie moestuin? Komen de boontjes al op of zijn ze nog niet gelegd?
Hier is het nu echt lente en de tuin staat vol tulpen in alle kleuren, zo mooi!
En dan jullie boeket, echt schitterend,ik heb er een foto van gemaakt hoor.
Passion zong zondag heel mooi!

Groetjes uit Krimpen,

Liefs,
Vader Dirk en Moeder Corrie.

tante greet

hoi lieve luitjes,

leuk om te zien dat jullie het daar zo naar jullie zin hebben. veel leren en doktertje spele, ken je mij ook nog een keer behandelen als het zo ver is.
jullie 2e aan me bed, lijkt me wel wat.
wel sneu om te lezen voor mij en voor jullie sneu om te onder vinden dat er zo weinig medicatie is om mensen te helpen terwijl er hier genoeg zal zijn om die mensen te helpen.

geniet er van, knuf elkaar heel veel en hou mekaar goed vast in de rimboe.

liefs tante greet.

oma Hanny en Marianne

Lieve Feike en Marije,

Wat leuk om jullie belevenissen te lezen en mee te kunnen genieten op afstand. Wat fijn dat jullie zoveel mensen kunnen helpen. Het zal een ervaring blijven die jullie je leven lang zult herinneren. Gelukkig zijn jullie gezond en genieten bijzonder, al moet je je soms aanpassen aan de omstandigheden. Wij hebben hier ook een beetje tropenweer, ook wennen en zeker onhollands. Opa en ik gaan 2de Pinksterdag naar Friesland en hopen daar ook mooie dagen te hebben.
Lieve schatten, blijf gezond. Sterkte in jullie werk en tot horens.

Groetjes en een dikke zoen, natuurlijk ook van Opa. Groeten natuurlijk ook van Frenkel, Peter en Annelies.

liefs, oma Hanny en Marianne.